Tanzania (deel-1) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu Tanzania (deel-1) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu

Tanzania (deel-1)

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton

19 Januari 2011 | Tanzania, Dodoma

Jambo!

In een 'agreed confederation’, tussen het vaste land Tanganyika en het eiland Zanzibar in April 1964, is de United Republic of Tanzania ontstaan, en daar gaat deze keer, onze reis naar toe.
Omdat parkeren op Schiphol duur is en we geen zin hadden in lange files 's morgens naar A'dam, besloten om weer een 'Sleep + park', te doen bij vd Valkhotel A4. Dan overnacht je daar, inclusief ontbijt, voor ca 20 € meer dan wat je alleen voor parkeren op of nabij Schiphol betaalt (inclusief drop-off and pick_up service naar en van Schiphol). Op de dag van vertrek was Antoinette niet lekker, spierpijn, warm en koud en grieperig. Wel bij de check-in had de man aan de receptie dat goed gezien en bood tegen een kleine meerprijs een kamer met bubbelbad, stoomdouche en sauna aan! Fantastisch, het leek wel onze derde huwelijksreis! En ja hoor de volgende morgen liep ze, gelukkig al meteen een stuk kwieker het hotel uit, op weg naar Kilimanjaro airport in , Tanzania. Vlug op schiphol, nog even de Lonely Planet gekocht van East Africa.
JAMBO, welcome in Tanzania. (Jambo, = goedendag in het swahili)
Na aankomst werden we, met 2 andere stelletjes, naar de prachtige Kili-lodge gebracht, dicht bij de luchthaven, met zwembad en open-air restaurant om te overnachten in een Tanzaniaans ingerichte bungalow. Toen we aan ons eerste verkoelende biertje zaten zagen we de KLM, tegen een prachtige steren hemel, doorvliegen naar Dar es Salaam.
De volgende morgen om 9 uur, kwam onze privé ranger/driver, Agrey, ons ophalen met zijn Toyota landcruiser, een heerlijk ruime jeep, met opklapbaar dak, zodat we, er onder,staand in de auto, een 360 graden uitzicht hadden. We startte we met een dag safari in het Tarangire NP. Waar we meteen al giraffen, olifanten, enkele leeuwen en een luipaard zagen. Ook zijn er vele kleurrijke vogels, prachtig en puur natuur, want in tegensterlling tot de private camps in South Africa zijn de National Parks hier zonder hekken! De dieren kunnen hier echt overal vrij verplaatsen, zowel binnen en buiten de parken! Dat is een Fantastische ervaring!
We hebben, net buiten het park, overnacht in de mooie Kudu-lodge. Een grote met een prachtig zwembad, maar nog zo nieuw, dat er nog geen water in stond! Wel een lekker geurende tuin met allerlei soorten bomen, planten en bloemen. En zoals overal in Tanzania, heel, héél, vriendelijke mensen. Die goed engels spreken en iedereen groet je met ‘Jambo, Hello how are you?’. Erg plezierig!
Op weg naar het Serengeti NP, dat maar liefst 15000 Km2 groot is, zijn we even een kijkje gaan nemen in een van de vele kleine Masai dorpjes, wwar nog masai volgens de oude traditie wonen en werken. We hebben er gedanst en een huisje bezocht en kregen uitleg van een mannelijke Masai. De huisjes, ca 1 1/2 m hoog. De huisjes worden gebouwd door de vrouwen. Iedere vrouw bouwt haar eigen huisje, voor zichzelf, haar kinderen en de jonge geitjes. Masai mannen slapen niet in dat huis (maar maken er waarschijnlijk wel kindjes). De Masai eten alleen koeien- en geitenvlees en drinken hun bloed, melk direct van koe of geit en water. Zij kunnen wel 7 dagen zonder drinken en zijn erg lang en tenger. Een mannelijke Masai mag meerdere vrouwen hebben. Een nieuwe bruid kost 2 tot wel 20 koeien, afhankelijk van schoonheid, borst- en heupomvang!. De rijkste Masai heeft 30 vrouwen en 104 kinderen.

Samen met driver Agrey, waren we 2 volle dagen in het Serengeti NP.
We overnachtte 2 maal in een tented camp, juist buiten de Serengeti in Ikoma lodge in het noordwesten, omdat er geen mensen in het park mogen wonen.
Het park is één grote uitgestrekte vlakte, een soort prarie! Zo nu en dan kom je een groepje giraffen, of zebra's en grote groepen impala's tegen, puur natuur.
En dan plots, olifanten met jonge kalveren en even later een grote groep kamelen en plots zien we daar een slang, in het gras, een boa constrictor die een impala, een klein hertje, met huid en haar, opvrat. Ongelooflijk, zo puur natuur! Dan weer olifanten, een groep stinkende nijlpaarden in het water en op de kant, want een kolossen! Dan plots in het gras een luipaard, heel moeilijk om te ontdekken want hij sluipt als een kat. Maar wij hebben wel 3 keer een luipaard, iedere dag een andere, gezien. Eén van hen liggend op een tak hoog in de boom, fantastisch gewoon. Dan weer een leeuw met 2 jongen welpjes, een grote groep bavianen en velvet-aapjes, een jakhals en 'n Cheetha.
Alles behalve de neushoorn, zagen we in Serengety NP.
Bij het verlaten van het park reden we ca 60 km over de prarie, op Ngorongoro Conservation area, als we onderweg 10000de en duizende gnoe's, impala’s en zeebra’s zien. Volgens de ranger trekken er 1,7 Mio gnoe's en 700.000 zebra's door Serengeti. Wel wij hebben er misschien 100.000 gezien, ongelooflijk!

We hebben overnacht in de Rhino lodge vlak bij de krater in het Ngorongoro national park, die we volgende morgen gaan bezoeken.

Kwa heri! (Tot ziens).

• 19 Januari 2011 - 20:54

Marie-jose Vos:

lieve Antoinette en Anton,

prachtig om jullie verhaal te lezen! en de fantastische foto's!!!!!!
    Dat van die slang was wel errug!!!
    Ik wist eerst niet wat ik zag.
    Mooie mensen daar zeg.
    Bedankt en fijn dat jullie er weer zijn. Liefs, Marie-Jose

• 20 Januari 2011 - 06:49

Willem:

Prachtige beeld dat je schetst. Nu wij nog!

• 20 Januari 2011 - 09:02

Antoinette:

moeten de kamelen geen giraffen zijn; de kamelen waren immers ingevoerd en werden gebruikt als toeristenattractie.

• 20 Januari 2011 - 19:36

Pierre:

Prachtig verslag van een heel prachtige reis!dat is nog eens wat anders dan business-meetings!
    Ik hoop nog vaak te kunen meegenieten van jullie reizen. Bedankt vooor het uitgebreide verslag, Liefs, Pierre