Jambo Jambo Ngorongoro & Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu Jambo Jambo Ngorongoro & Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu

Jambo Jambo Ngorongoro & Zanzibar

Door: Anton + Antoinette

Blijf op de hoogte en volg Anton

22 Januari 2011 | Tanzania, Dodoma

Jambo! Jambo! In Ngorongoro National Park.

De laatste dag van de safari om 5.30 opstaan en om 6 uur vertrekken voor een toer door de Ngorongoror-krater, onderdeel van het Ngorongore conservation area NP. Het is een afgesplitst deel van het Serrengeti np.
In het Serengeti mogen geen mensen wonen, mag de grond niet bewerkt worden en mag men er niets met dieren doen. Alleen Masai, volgens de oorspronkelijke tradities, die dus enkel maar koeien- of geitenvlees eten en voor transport enkele ezels houden, mogen in dit deel van het park wonen. Masai eten geen groeten, dus ze bewerken het land ook niet en ze respecteren de wilde dieren.
De naam Ngorongorro, komt van het geluid van koeienbellen, zoals wij die in Zwitserland kennen De tanzaniaanse versie van Jingle Bells is dus: ' Ngorongoro, Ngorongoro all the way' .
De Ngorongoro krater is 22 km bij 18 km in doorsnee en 610 meter diep. De hoogste rand is op 2400 meter, boven NAP.
Het is met geen woorden te beschrijven, zo mooi zo gevarieerd zo puur natuur, maar ook Ooooh zo gevaarlijk, met al die wilde beesten!. Maar ik ga toch proberen, jullie iets van deze ervaring te vertellen.

3 Kraanvogels, een groepje zebra's, een kudde gnoes,en natuurlijk impala's. Maar ook weer giraffen, een kudde olifanten, een grote groep bavianen ( Opa, oma, vader, moeder, kind en kleinkinderen, in alle soorten en maten), 5 hyena’s en 2 Jakhalzen. Enkele buffels, maar ook de witte en de zwarte neushoorn, en daarmee hebben we de big five ( Olifant, Leeuw, Luipaard, Buffel en Neushoorn) gezien.
Op eens zien we een mama gnoe met een pasgeboren jong naast zich lopen. (( Dat is opvallend, want de geboortegolf begint normaal in februari, als er honderdduizenden worden geboren.) Een jong kan al binnen 10 minuten met de groep meelopen! Dat is op zich al en wonder!) Plotseling kwam er een hyena de prairie op en begon de Gnoes op te jagen! Maar meteen werd het jong afgeschermd door de kudde en door enkele andere volwassen vrouwtjes werd de hyena weggelokt. Een mooie afloop dus!
Wat verder op zagen we een mannetjes leeuw, met een dikke buik, langs de kant van de weg in het gras liggen! En even verder op, op de prairie, lagen 2 vrouwtjes leeuwen in het gras en niet ver weg zagen we ineens 4 kleine leeuwwelpjes spelen! Fantastisch!, wat kan de natuur toch mooi zijn.
Maar de wijfjes steken de weg over, vlak bij de jeep, en gaan aan de andere kant in het gras liggen geeuwen! En dan komen de welpjes, speels al ze zijn, de weg oversteken en gaan naar....... een aangevreten kadaver in een droge sloot! Vandaar al die dikke buiken, ze hadden blijkbaar nog maar pas gedineerd en daar lagen nu de resten van hun prooi van afgelopen nacht! Prachtig toch! In totaal hebben we nog wel 9 leeuwen gezien waarvan 4 mannetjes. 2 in het zand langs de weg, 2 boven op en rots en 3 andere weer midden op de weg! Allemaal lekker volgevreten!
In het kratermeer, zagen we grote roze flamingo's en aan de oever, spelende impala's, altijd leuk om te zien! Dan zagen we weer een groepje olifanten en een roedel van wel 40 bavianen, met enkele hele kleintjes onder de buik hangend of op de rug zittend.
En een tijdje later zomaar weer 5 hyena's, die in plassen water lagen te poedelen. En dus ook zo links en rechts een jakhals, die kijkt of er nog iets, voor ze overblijft. In de lucht zie je dan altijd aasgieren zweven, op zoek naar een lekker hapje!
Na een tijdje ontdekken we weer een gnoe met een jonkie en die huppelt netjes naast mamagnoe mee. Maar dan springt moeder over een greppel en het jong bijna, maar het glijdt terug de greppel in.
Dan gaat moeder Gnoe ook de greppel weer in om het kalfje naar een minder diep deel te brengen. Moeder komt er weer uit en het kalfje probeert en probeert, maar het lukt niet. Intussen komt er een hyena aan, want hij ruikt zijn kans. En dan net op tijd komt het kalf eruit en loopt met de moeder weg, achtervolgt door de hyena. Maar dan wéér komen vanuit een groep andere gnoes de hyena pesten en afleiden, zodat ten slotte de moeder met het kalf aan de hyena's weet te ontsnappen! Prachtig om dit live mee te maken.
Wat een belevenis! Tegen 14.00 uur verlaten we de krater, want we moeten nog 5 uur rijden terug naar de Kima Lodge om de volgende dag door te vliegen naar Zanzibar. Kwa heri! ( tot ziens!).

Jambo, jambo, op Zanzibar!

Na een heerlijke vlucht (eerder vertrokken en vroeger aangekomen) van Kilimanjaro- naar Zanzibar Airport, werden we keurig opgewacht door een chauffeur van het reisburo: Zanzibar Unique! Die ons in een luxe auto naar een klein resort bracht: ‘Shooting Star’, op ca 1 uur rijden aan de oostkust van het eiland
Ons Zanzibar avontuur was begonnen!!!! Inmiddels zijn we twee dagen, enkele biertjes en vele cocktails verder en het verveelt nog geen moment. Jammer is dat Anton niet mee wil op een duiktrip, hij heeft wat oorpijn en kan dus niet duiken, en omdat de zon pal boven je hoofd staat is de kans op verbranding ernstig aanwezig. Nou ja,een mens kan niet alles hebben. Dus maar goed dat we onze snorkels bij ons hebben; zo kunnen we in de Indische Oceaan lekker snorkelen. Helaas moest Anton weer eens op een zee-egel trappen (wat heeft hij toch met dieren?) en dat was pijnlijk! Ca 10 doorns in zijn voet! Maar de lokale bevolking kwam snel te hulp met papajavruchten. Als je de wondjes met het melk van deze vrucht besprenkelt, is dat pijnstillend en je lokt de doorns naar buiten; 'n soort natuurlijks soda dus.
Na een uur kwamen er al 3 stekels omhoog en Antoinette haalde er later nog 3 of 4 uit. Met de rest moet hij maar leren leven! Naast heerlijke rust een een prachtige tuin met beach-bar, beschikt het resort ook over een zeer ruime infinity-pool, een zwembad, waar het water over de rand loopt en je in het water, uitkijkt over de Indische Oceaan. Wat een rust, wat een luxe.
De laatste dag op het kleinschalige resort, werd afgesloten met een fantastische seafood- BBQ. Aansluitend hebben we nog 2 dagen in Stone town, de hoofdstad van Zanzibar, doorgebracht. Hier is Freddy Mercury, de leadzanger van de band Queen geboren. We verbleven in het Dhow Palace Hotel, een prachtig oriëntaals hotel met zwembad op een heerlijk koele binnenplaatsen. Een Dhow is een simpele boot gemaakt van een uitgeholde Mangoboomstam, met een zeiltje er op en twee planken op 3 meter naast de boot als stabilisator, heel prachtig en praktisch! Net zoals wij thuis vroeger een driemaster hadden om mee te varen. We hebben ook daar natuurlijk weer gesnorkeld, bij Prison Island, waar we schildpadden van meer dan 100 jaar oud hebben gevoederd. Tot slot zijn we naar de koraalriffen bij Bawe island gevaren in een hevig schommelend bootje, waarna het verblijf in Stone town werd afgerond met de overbekende halve dag shoppen. De laatste middag reizen we voldaan en bruingebrand terug, van Zanzibar, via Dar es Salaam,van waar we, na een mooie sightseeingtour, om 00.45 uur ’s nachts vertokken met KLM naar Amsterdam.
Wat hebben wij een FANTASTISCHE REIS gehad!
Kwa Heri!

Anton + Antoinette

• 23 Januari 2011 - 16:37

Addy:

heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo een beetje mee te reizen, jullie hebben een geweldige reis beleefd, liefs Addy

• 25 Januari 2011 - 19:55

Pierre:

Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Ongelofelijk wat jullie allemaal gezien hebben.En bedankt voor het uitvoerige werslag; knnen wij ook meegenieten.Enveilig en gezond weer thuis. Bedabkt, liefs, groetjes, Pierre

• 26 Januari 2011 - 17:20

Marian En Siddha:

Hoi Anton en Antionette,
    Nou, zo te lezen weer heel wat avonturen rijker!!!!!
    Geweldig leuke verslagen en zo sprekend, dat ik het allemaal gewoon voor me zag.
    vooral die wedstrijd van gnoes en hyena's.
    Ik heb het ook weleens op de tv gezien. Erg spannend om het live te zien natuurlijk.
    Nou maar lang nagenieten !!
    groetjes,
    Marian en Siddha