Waar ben ik nu: Dhaka, Bangladesh! - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu Waar ben ik nu: Dhaka, Bangladesh! - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu

Waar ben ik nu: Dhaka, Bangladesh!

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton

04 Februari 2011 | Bangladesh, Dhaka

Blijkbaar is de eerste versie van mijn verslag naar Dhaka in Bangladesh, niet naar de mailinglijst verstuurd. Probleem zou opgelost zijn!

Na bijna een jaar weer op bezoek in India. Ik kwam voor het eerst aan op de nieuwe Terminal 3 van Delhi International Airport, en dus ook hier, net als op Schiphol, bijna 1 km lopen!
Het is wintertijd in Delhi, en de krant laat weten dat het de koudste winter in 42 jaar was, met minimum temperaturen van +5 graden en gemiddeld 11 graden, het was dan ook de op 1 na koudste winter. Bovendien werd deze gekenmerkt door máár 50 mistdagen, en dat is andere jaren gemiddeld ca 100/winter!
Mooi om te lezen! Eerst een meeting met onze MD in Delhi. Daarna door naar Bangladesh. Voor een bezoek aan een IT expo waar ik deelnam in een Nederlands/Deense delegatie gesponsord door de overheid, een “match-making”-bezoek bracht. De sponsoring houdt in, dat men voor ons vooraf al een aantal bedrijven had geselecteerd, waar wij dan individueel mee in contact gebracht werden, en dat bespaard heel veel zoek en correspondentie werk. Natuurlijk moet je dan ook een verplicht praatje van de Nederlandse ambassadeur en de lokale overheidsbekleders aanhoren, maar het toch een unieke gelegenheid.
Dhaka, Bangladesh, weer een nieuwe ervaring. In veel dingen herken je de bezetting door de Engelsen nog en lijkt het ook in veel opzichten op India, maar er zijn toch ook wel verschillen. Want. . . . . . in de verste verte géén koe te bekennen!!! Hoera. Maar ook het klimaat is er milder en evenwichtiger en dat is ook mooi meegenomen. Daarnaast spreken de BDsi (spreek uit: Bedesie) veel beter en mooier Engels dan de meeste Indiërs. Natuurlijk rijden er ook veel riksja’s en tuktuks, maar toch is het er rustiger, voor zover je dat van zo’n land kan zeggen. En dat komt omdat er veel minder “blow the Horn”, getoeter dus, gedaan wordt. Maar ook hier de grote tegenstelling tussen rijk en arm. Een kleermaker verdient ca 1 Euro per dag, terwijl ik voor mijn biertje, in mijn hotel, er wel minimaal 6 neer moet tellen. Ik heb hier naast ca 30 lokale bedrijven ook één Nederlands bedrijf ontmoet, dat al ruim 10 jaar in Dhaka software ontwikkelt, en dat naar grote tevredenheid van de Nederlandse directeur. Hij was er zelf, vanwege de Soft-expo ook hier, ja zelfs met een stand voor outsourcing van SW en toeval of niet de directeur vroeg of ik Roel Sprangers kende! Ja de wereld is soms klein.
Op deze beurs heb ik tevens onze lokale agent ontmoet. Hij deed de positieve mededeling dat we juist die dag 2 orders op de luchthaven hadden gescoord en dat is natuurlijk een mooie opsteker. Ook heb ik een hele goede indruk van de man overgehouden, geen bla bla (sales) verhalen maar echt betrokken zijn en weten waar hij over praat.
Op deze jaarlijkse beurs waar zo’n 50.000 bezoekers worden verwacht, staan ca 200 standhouders, enkele grote en vele kleintjes. Wat opvalt is dat de bedrijven allemaal goed managen op kwaliteit. De meeste hebben een hoger kwaliteitsniveau dan onze IT afdeling en dat kan dus heel leerzaam zijn. Ik heb een positieve indruk overgehouden van de mogelijkheden hier en ik ga zeker IT-software outsourcing binnen Vanderlande opnieuw promoten. Ten eerste vanwege het veel gemakkelijk aantrekken van resources wat ons flexibel maakt, ten tweede het hoge kwaliteitsniveau en ten derde de lage uurtarieven, zo tussen 13 en 18 Euro/uur.
Zie ook de foto’s uit het plaatselijke dagblad. Toch leuk om ook zo af en toe de krant te lezen: Binnenkort is er de “Worldcup Cricket” en dat is deze regio nog véél belangrijker dan voor ons de worldcup voetbal. Daarom wil men zich van zijn beste kant laten zien en dus is men druk bezig de stad schoon te maken. Maar vandaag stond er in de krant dat alle “vehicles” die langs de weg staan, voor 10 feb. mooi geverfd moeten zijn en met fleurige decoraties moeten worden opgeleukt en dat er :”Mobiele rechtbanken” rond zullen trekken om iedere eigenaar te bekeuren die geen gevolg geeft aan deze oproep. Onbegrijpelijk toch, in een land met zoveel armoede! Overigens, bovenaan in de krant staat te lezen:
“Friday February 4,2001 <> Magh 22, 1417 <> Safar 29,1432”
Wat respectievelijk de datums in de Engelse -, Moslim - en in de Hindu- jaartelling zijn. Grappig toch!
Behalve dat we door de stad reden om van en naar de expo te gaan en dat ik 5 bedrijven heb bezocht, was er geen tijd om nog bezienswaardigheden te bezoeken. Dus jullie moeten het met de paar foto’s doen die ik onderweg en op de beurs heb weten te maken.
Op de terugweg vlieg ik weer via Delhi en ik hoop er zaterdagmiddag onze lokale partner te spreken om dan in nacht van zaterdag op zondag terug te vliegen.
Alweer een ervaring rijker!
Anton.

PS: Els PROFICIAT MET JE 65E VERJAARDAG! Hiepiep Hoera!

  • 08 Februari 2011 - 15:48

    Addy:

    heel fijn je verslag te lezen, kun je Roel nog aanprijzen bij die meneer die je sprak???
    geweldig Bangladesh en een goede temperatuur....groet addy

  • 08 Februari 2011 - 20:19

    Pierre:

    bedankt vor je prachtige reisverslag!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anton

In the new job-function I accepte in January 2006, I will have to travel a lot. To inform those who are interested in where I'm and what I do, but especial in what I see. I have opened this travel site: " Where I'm Now??" Wednesday the 19the of April I will depart to Bangkok in Thailand and i will continue my trip on the Saterday 22nd of April to Mumbay, India. I will keep you informed. Kind Regards, Anton.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 130650

Voorgaande reizen:

01 Januari 2006 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: