Heerlijke reis Jordanië - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu Heerlijke reis Jordanië - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu

Heerlijke reis Jordanië

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton

03 Januari 2012 | Jordanië, Akaba

Weer eens iets heel anders:
Kerst en 'Oud-in-Nieuw', tussen de moslims op de 'East Bank of the river Jordan', in het koninkrijk Jordanië! Jordanië telt 6,5 mio inwoners, waarvan 4,5 Mio Jordaniërs en bijna 2 mio Arabische vluchtelingen. De bedoeïenen, de oorspronkelijke bewoners hebben een (over) vertegenwoordiging in het parlement en nu nog steeds de vrijheid om hun tenten op slaan, daar waar zij maar willen.
Op 23 dec. vertrokken we naar Frankfurt om er te overnachten,de auto te parkeren en de volgende dag samen met Dagmar per Royal Jordanian Airlines naar Amman te vliegen! Daar aangekomen, eerst Eurootjes wisselen tegen Jordaanse Dinars om er Visa te kopen, alvorens de douane te kunnen passeren! We pikken de bagage op en worden, in de stromende regen, met een busje naar ons hotel in Amman gebracht! In de lounge van het Jordaans Hotel Amaaken, alleen maar mannen en allemaal aan de non-alcoholic drinks! Want Jordanië is een Islam staat. Ca 95 procent Moslims, maar wel zeer gematigd, heel vriendelijk en heel positief op toeristen ingesteld! De kamers zijn ruim, maar donker en voorzien van airco! Na een alcoholvrij biertje gaan we slapen!
Op 1e kerstdag wordt de huurauto gebracht, we gaan immers zelf rijden. We worden zelfs 'zalig kerstfeest' toegewenst door de verhuurder en tot onze verbazing horen we af en toe ook kerstliedjes op de radio. Na het Arabisch ontbijt vertrekken we naar Jarash of Jerash, want beide namen worden gebruikt! We wilden er de oude Romeinse opgravingen zien, maar we konden, ondanks onze Tomtom, de juiste afslag niet vinden. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar de opgravingen van Umm Qais op het 3 landenpunt met Syrië, Israel en Jordanië! We kijken zo vanaf de ruines van Umm Qaïs, de Golan-hoogvlakte in en aan de voet zien we het meer van Galileo! Ook zijn we in een grot geweest, waar Jezus verbleven heeft, indrukwekkend! De gids wist vele verhalen te vertellen en sprak goed engels! Op de terugweg zijn we nog even Jarash in geweest, tot vlak bij de opgravingen. De straatjes daar zijn er zo smal dat we er amper met de auto, een Hyundai Sonata,doorheen konden. We moesten soms de spiegels zelf inklappen.
's Avonds zijn we in een traditioneel Jordanees restaurant gaan eten! Maar, geen wijntje en geen biertje natuurlijk en dat op 1e kerstdag! Het eten was heel lekker, maar toch hebben we besloten om een afzakkertje bij Hotel Le Meridien te nemen! Drie flesjes wijn en een paar biertjes, om kerst te vieren!
Op 2e kerstdag op weg naar Petra, zo'n 4 uur rijden via de Kings-highway. Via een omweg, zijn we eerst naar de Dodezee gereden, het laagst gelegen meer op aarde! We hebben daar heerlijk OP het water gedreven en van de zon genoten. Maar het water is er zo vreselijk zout dat het pijn doet aan je lippen, in je ogen en aan kleine wondjes, dus snel afspoelen in het koude zwembad of onder de douche! Onderweg hebben we een tussenstop in Al Karak gemaakt, daar ligt een 7 verdiepingen tellend kasteel aan de Kings highway, wat nog goed bewaard gebleven is. Prachtig om over al in en doorheen te klimmen en te sluipen.
Net voor het donker, om 17.45 uur arriveerden we in Petra of Al Batra, zoals het ook genoemd wordt.
Het is een zeer levendig stadje met vele hotels en restaurantjes. We hebben geluk, want vanavond is er een light-tour door de spelonken van Petra! (dachten we)! Dat was een tegenvaller! 2 liedjes, een op de citer en een liedje op een fluit! Wel feeëriek verlicht, maar we dachten dat het een lightshow werd i p v een live-show. Mooi niet dus!
De volgende dag; Het entreegeld voor een dagje dwalen door de spelonken van Petra, viel wel tegen, maar liefst 50,= Euro p.p. en dat in Jordanië. Maar ja, het was wel prachtig, zie de foto’s. Hopelijk wordt het geld wel goed besteedt!Want we hebben uren kunnen dwalen en klimmen, klimmen en klimmen, samen met de ezeltjes en paardjes, tussen de rotsen en de holwoningen van Petra! Om te kijken naar de Tomb, het Paleis, de Monastery, het Museum, de Kathedraal, etc. Prachtig, om te doen onder een lekker zonnetje en een fris windje! Zelfs nu nog worden onder het zand nieuwe bouwwerken ontdekt! Maar het is al wel veel toeristischer dan 10 jaar geleden! Sommige nissen zijn al afgesloten en er is veel meer geplaveid en opnieuw gemetseld. Maar de spelonken en holwoningen zijn nog steeds heel mooi om te zien! Wat zeg ik fantastisch! Vanaf de Monastery was het zo'n 2 uur afdalen en terug lopen door de Siq, de 500 meter lange smalle spelonk aan het begin van de opgravingen! Dus doodmoe maar voldaan weer thuis! Om de spiertjes te ontspannen, 's avonds in de turkse hammam, voor een stoombad, massage en relax! (Helaas, geen foto’s) Heerlijk! En een pilsje natuurlijk, een lokaal biertje: Petra-bier, met 8 percent alcohol! Proost!

De volgende dag op naar Aqaba, het prachtige stadje aan de Dode zee! Je kijkt zo naar de lichtjes van Eilat in Israel en bent maar 19 km van de grens met Saoedi Arabië. Met zo'n 20 graden is het er aangenaam toeven! In een Jordaans restaurant gelunched en na een lange wandeling langs de beach een heerlijk visrestaurantje gezocht voor het diner! De volgende dag naar de Wadi-Rum, het meest tot de verbeelding sprekende woestijngebied in het Midden-Oosten! Met zijn hoge rotswanden, bizarre zandduinen en kleine oases! Deze plek wordt al bewoond sinds de prehistorie, wordt genoemd in de Koran en is beschreven door Lawrence of Arabia! We hebben er op een kameel gereden, de zandduinen en een mooie smalle kloof (siq of canyon) bezocht! Hebben er op een natuurlijke rotsbrug ( zie foto) geklommen en er de zonsondergang gezien! Echter op de terugweg kreeg onze 4x4 motorpech en kwamen we, bij schemer, tot stilstand in de woestijn! Gelukkig werden we gastvrij door een groepje Spanjaarden aan boord genomen om terug naar het bezoekerscentrum, bij de entree te gaan. In het donker bereikten we Aqaba weer! Waar we de volgende dag verkassen naar het Radison Blue Resort om er de jaarwisseling te vieren!
In een woord een PRACHTIG resort, met alles erop en er aan! Zwembaden warm en koud, beach volleybal, pingpong, aqua-fitnes en zelfs een apart waterpolo-zwembad! Daarbovenop steigers in de Rode zee, om het water in te gaan en als je terugzwemt, zwem je de koralen tegemoet! Helaas was het weer wat koeler, maar we hebben al wel gesnorkeld en gezwommen!
Vandaag hebben we een nieuwe ervaring opgedaan met de Neptune, een soort duikboot! De kiel is gemaakt van glas, zodat je onder water naar buiten kunt kijken. Naar de koralen, de vissen, en naar zwemmers en duikers. Een prachtige methode om snel veel van de onderwaterwereld te zien. Een oude roestige militaire tank, een gezonken duikboot een ander gezonken schip en wel 10 verschillende duik- en snorkelsites! Prachtige koralen, die in ca 25 jaar maar 1 cm aangroeien, maar wel in alle maten, soorten en kleuren. Ook allerlei kleuren vissen, van geel met paars of rood of blauw met en zonder strepen, grote bolle en smalle kleine glasvisjes die boven het water uitspringen. Fantastisch en je zit daar, onderwater, naast elkaar, dus kunt gewoon praten en foto's maken! Ben wel heel benieuwd of die gelukt zijn! ( Naar nu blijkt redelijk, want de prachtig felle kleuren ontbreken op de foto’s, helaas) Ja weer een nieuwe ervaring rijker! Aqaba is de meest noordelijke plaats op aarde, waar koralen groeien, leuk om te weten.
De laatste middag in Aqaba, weer heerlijk snorkelen! We hebben zelfs Octopussen, een zeester en Hollandse kwallen gezien. 's Avonds het “New years eve'-dinner”! Een fantastisch buffet en volop muziek en dans alleen het entertainment was wat minder! Natuurlijk een buikdanseres en een groepje BedoeÏnen! Geen vuurwerk, alleen wat ballonnen kapot trappen! Waarschijnlijk te dicht bij Israel, Egypte en Saoedi Arabië. Op nieuwjaarsdag de koffers pakken en met de auto dwars door de woestijn (320 km) naar Amman! Onderweg nog even schrikken als een vrachtwagen net voor eens klpband krijgt! PANG!!: Er vloog overal rubber in het rond en er was helemaal niet meer van de band over! Op de terug weg, nog even langs de berg Mount Nebo, waar vanaf Moses uitkeek over het beloofde land (Jericho, Jerusalem, Bethlehem, Nablus, Ramallha, Hebron)! En waar prachtige mozaiken te zien zijn!
En dan na een voortreffelijke Japanse Teppanyaki, ter afscheid, nog 1 nachtje slapen in het Le Meridien hotel in Amman. Nadat we Dagmar in Giessen veilig thuis afzetten, zit ook deze reis er weer bijna op!
Geniet van de foto's!
Anton
(Sorry voor het lange verslag)

• 03 Januari 2012 - 16:16

Dagmar:

Wat een super leuk verslag!! En nog bedankt voor de super leuke vakantie!!

liefs dagmar

• 03 Januari 2012 - 17:07

Willem:

Klinkt prachtig. Het Dode Zee verhaal herken ik wel, maar dan van de Israelische kant. Ik kreeg een spettertje in mijn oog en Annet en Jinny, nou ja je begrijpt het wel....die waren er ook snel weer uit.
    Prachtige foto's en Jordanie is weer gestegen op de verlanglijst.

Groet Willem

• 04 Januari 2012 - 11:44

Roel:

Mooi verslag hoor! en de foto's zijn prachtig.

Groetjes

• 05 Januari 2012 - 16:04

Joop:

Mooi verslag Anton, wij hebben deze reis ook gedaan en het was heel leuk om al die mooie plaatsen terug te zien!

Groeten, Joop

• 06 Januari 2012 - 12:20

Addy:

anton bedankt voor je uitgebreide verslag , heel fijn om jullie reis zo mee te beleven en prachtige fotos.Hadden jullie zulke mooie maskers op? op het dansfeestje? ik heb er van genoten, groetjes Addy

• 10 Januari 2012 - 12:12

Anneke Bonjernoor:

na mijn operatie even de mails geopend. Zojuist jet verslag gelezen en de foto's bekeken.
    Er even helemaal tussenuit. Genieten van zoveel Heb even met jullie achter het scherm zittend mee mogen genieten van de cultuur , oude historie, het inleven inhet heerlijk ontspannen allerlei dingen doen, bekijken. Gezellig gemaskerd dansen. Hebben jullie jezelf ook nog gebuikdanst? Leuk om zo te mogen meegenieten.
    Zo reislustig ben ik helaas nog niet. Misschien dat er met Fred verandering in komt. Ik hou niet van vliegen. Ik ben altijd bang dat juist als ik in het vliegtuig zit dat dat vliegtuig een ongeluk overkomt.
    Fred is zeer reislustig.
    Antoinette en Anton heel hartelijk dank voor jullie reisverslag. Ik ben 27 december aan de verzakking geopereerd. Zes weken heel kalm aandoen. Niet fietsen en autorijden.
    Nu zit ikzelf even thuis om wat zaken te regelen. daarna weer met de bus en de treion naar Bussum. Ik wil graag zelfsatndig kunnen handelen.
    Hartelijk dank voor het gezellige reisverslag. Kostelijk die groet van jou met je been omhoog in de Dode Zee liggend. Heerlijke gerechten hebben jullie gegeten.
    Het allerbeste toegewenst en tot ziens,

Liefs
    Anneke

• 21 Januari 2012 - 21:03

Jolanda:

he tijdje geleden. Het verslag deed me denken aan mijn lang geleden gemaakte reis naar Israel, ook in de dode zee gelegen en ook veel grotten gezien waar jesus geweest was. Ik had mijn oud en nieuw doorgebracht in the middle of nowhere in een hutje midden in de jungle en bergen hier. Maar ik vond het geweldig, wat je zegt gewoon even iets andere ervaring

vele groetjes uit costa rica

• 03 Mei 2015 - 17:26

Gerry De Jong:

Dag Anton, wij kennen elkaar niet, maar de reden dat ik je hier benader, is de volgende:
    Ik was vanmiddag op zoek naar een foto uit mijn jonge tijd en kwam enkele foto's tegen van een 'verjaardagsfeest in juni 1968 van Anneke Bonjernoor'. 'Goh, ja, hoe zal het met haar gaan?' dacht ik. Dat zoeken we even op! Ik vind haar naam op uw site!
    Ik weet natuurlijk niet of zij de Anneke is, die ik ken. Uit haar reacties op uw reisverslagen begrijp ik dat u haar regelmatig ontmoet. Ik woonde en werkte in die tijd in Leiden; haar familie woonde, voor zover ik mij herinner, in Haarlem? En heeft ze in Hilversum gewoond? Leeftijd: tussen de zeventig ren tachtig .... ?
    U zult mij een groot plezier doen als u haar wilt vragen of zij de Anneke Bonjernoor is die ik graag weer eens zou willen spreken, zo ja, of dat dan v.v. is en of zij nog enige herinnering aan mij heeft.
    Met vriendelijke groet, Gerry de Jong

• 05 Mei 2015 - 10:28

Anton:

Beste Gerry,

Ja inderdaad dat is DE Anneke Bonjenoor. En zij woonde inderdaad in Hilversum.
    Maar zij is enkele jaren geleden verhuisd naar . . . daar ging zij samen wonen.
    Ik heb helaas haar mail-adres niet meer paraat maar als jij mij jouw mail-adres geeft zal ik proberen dat van Anneke te achterhalen.
    Vriendelijke groet,

Anton.

• 05 Mei 2015 - 10:45

Anton Sprangers:

Hallo Gerry,

Mijn mailadres: waspra@gmail.com

als je mij schrijft op mijn mail-adres, dan zal ik het mailadres van Anneke geven, althans dat adres wat ze toen had, ik weet natuurlijk niet of het nog up-to-date is.

Vriendelijke groet,

Anton.