Discovering Eastern Europe - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu Discovering Eastern Europe - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu

Discovering Eastern Europe

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton

04 Maart 2012 | Bulgarije, Sofia

Zdar nad Sazavou, Praha, Ljubljana, Bukaresta en. . . .
Om maar eens een paar namen te noemen! Ik heb ze afgelopen week aangedaan in mijn jacht op goede automatiseringsbedrijven die Vanderlande Industries kunnen ondersteunen bij de realisering van de besturing van onze geautomatiseerde material handling systemen, in Oost Europa.
Eerst naar Tsjechië, naar Praag, daar auto huren en op pad! We hadden geluk, want een week eerder, lag er nog 1 m sneeuw, nu was het meeste weg! Alleen op de hogere delen, nog sneeuwwallen, die in de regen snel wegsmolten. Doormiddel van de gps was de weg gemakkelijk te vinden, wat een verschil met vroeger! Op vallend de moderniseringen! Mooie huizen, goede wegen en daarop alle Europese automerken! Daar is ons geld aan Europa gebleven!? Ook de kantoorpanden zijn hyper modern, om je vingers bij af te likken en dan zitten wij in Veghel in die oude rommel van 30 jaar terug! Waar blijft de tijd! Tijdens lunch met een traditionele Goulash soep en lekker vast bruinbrood, heerlijk en 's avonds natuurlijk een eerlijke maar HEERLIJKE pot bier, met vette schuimkraag, geweldig! Ja de pils komt uit Pilsner in Tsjechië!
In Ljubljana, Slovenië, kwamen we pas over 12 uur 's nachts aan, dus alles al donker, maar wat een mooie grote kamer ensuite, en modern ingericht, met flatscreen LED-TV en wireless internet! Ook het uitzicht bleek de volgende morgen prachtig, met in de verte de besneeuwde bergtoppen!
We werden om 9.00 uur opgehaald en na de besprekingen gingen we lunchen! Eerst een sterke Slivovich, de lokale drank en daarna lokaal bier bij de vis! Nu dan komen de tongen wel los! Ja eigenlijk heel jammer dat we geen sightseeing tour hebben gedaan, want Ljubljana is een mooie stad in een prachtige omgeving en maar een uurtje rijden van de Adriatische kust.
Om 5 uur naar het vliegveld om met de locale luchtvaart maatschappij, Adria Airlines naar Wenen te vliegen! En vervolgens door naar Bucharest!
Al op de landingsbaan om 12 uur 's nachts viel op dat er veel sneeuw lag! En het was er koud, echt winter nog! Ook bij het uitstappen uit de taxi bij voor hotel, was het oppassen want alles was sneeuw en ijs!
We kwamen dan ook meteen in een heel andere niet Europese wereld terecht. Oude slecht onderhouden gebouwen, karig ontbijt en nog geen Euro, maar de LEI! Das dan toch weer even wennen!
Ook de organisatie van het bedrijf wat we bezochten was voor-oorlogs, veel, wat zeg ik, heel veel papierwerk en hoge stapels papier op de bureau's. En dat voor een “modern”-automatiseringbedrijf! Daar bovenop een CEO die veel praatte maar niet of weinig luisterde en ook heel weinig aan de vergadering had voorbereid. Ook zei hij dat zijn PM's niet betrokken waren bij de invoice en betalingen, dat deed hij zelf wel! Vreemd! En dat in deze tijd! Maar hij reed ons wel in een dikke Audi A6 naar de luchthaven! En zo verlieten Carlijn ik Boekarest, weer een belevenis rijker!
Anton

PS: hij was na de val van Seaucesu begonnen, om dat iedereen een bedrijfje begon! Ze dachten aan T-shirts, horloges en andere waren! Maar niet aan engineering en automatisering! Ook al zo vreemd! Maar het is toch nog goed gekomen door verkoop van componenten in de industrie en kleine projecten! Alles zonder opleiding en vanaf de grond af aan opgebouwd! Je mag we zeggen een ras Entrepreneur!

Anton.

• 05 Maart 2012 - 16:22

Addy:

weer heel wat anders dan china of india, maar europa blijft toch ook leuk, gezerllig je te lezen , groetjes

Anton

In the new job-function I accepte in January 2006, I will have to travel a lot. To inform those who are interested in where I'm and what I do, but especial in what I see. I have opened this travel site: " Where I'm Now??" Wednesday the 19the of April I will depart to Bangkok in Thailand and i will continue my trip on the Saterday 22nd of April to Mumbay, India. I will keep you informed. Kind Regards, Anton.