Familiedag en Algarve - Reisverslag uit Portimão, Portugal van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu Familiedag en Algarve - Reisverslag uit Portimão, Portugal van Anton Sprangers - WaarBenJij.nu

Familiedag en Algarve

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton

23 Juni 2012 | Portugal, Portimão

Dit jaar werd de Sprankeltjes-familiedag weer in Grand Halleux gehouden en ondanks het gure voorjaar, was dat de aller, aller mooiste dag van de hele lente in 2012, met volop zon en wel 26 graden. Daar heeft vast en zeker Rietje Boeren vanuit de hemel voor gezorgd, dat nu juist op die ene dag de zon volop schijnt. Dus het perfecte tennis-, zwem- en wandelweer, de foto’s spreken voor zich, kijk zelf maar.

Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan er ook even een paar daagjes er tussen uit, om stoom af te blazen, in de omgeving van Portimão en Ferragudo in de Algarve. We hebben de hele zuidelijk kust bekeken. Vanaf Sarges, het meest zuid-westelijke puntje van Europa tot aan Tavira, met zijn mooie ruïne en prachtige betegelde huisjes. En overal waar je komt, daar zie je heerlijk geurende bloemen zoals Bouganville en Orleanders zomaar in het wild, soms in kilometers lange hagen. Bij Alvor, een mooi vissers plaatje, is in de duinen een zeer breed vlonderpad aangelegd, waar door je ook bij hoogwater van de riviermonding naar de vissershaven kunt wandelen.
Eén dag hebben we het binnenland verkend en hebben we Silves bezocht en Monchique, in de bergen daar komt het bronwater vandaan. Het was even zoeken, maar we hebben de “spring” gevonden, vlak achter de Pizza-oven van de lokale bakker. Opvallend was ook dat we zowel in Silves als in Ferragudo heel veel ooievaarsnesten zagen, op gebouwen, maar ook op oude schoorstenen. Deze schoorstenen zijn nog over van de oude sardines-verwerkende fabrieken en het zijn allen kleine monumentjes. Ze mogen niet afgebroken geworden omdat ze beschermd zijn. De ooievaars maken daar mooi gebruik van door bovenop een nest te plaatsen, een mooi gezicht, maar oppassen voor de babytjes die ze rondbrengen.
Vanuit ons prachtig appartementhotel “Estrela Do Vau”, met zicht op de oceaan hadden we de beschikking over 3 zwembaden en was de oceaan op loopafstand, dus iedere dag minimaal 2 of 3 keer zwemmen, dat spreekt voor zich. Doordat je direct aan de oceaan zit is er (gelukkig) altijd wel wind en daardoor het verblijf zeer aangenaam en net niet te heet is.
De kustlijn is een mooie rotskust met vele prachtige zandstranden en ook mooie doorkijkjes, waar je soms doorheen moet lopen/kruipen om langs het strand te blijven wandelen. Heel mooi! .
De 3 uur durende vlucht was tussen Faro, naar de internationale luchthaven: “Rotterdam/The Hague Airport”.
Groetjes,

• 24 Juni 2012 - 10:21

Addy:

Ja wat een heerlijke dagen hadden we met Pinksteren, en jullie in Portugal dus ook.Was het in de Cotswolds ook goed Antoinette en hebben jullie heerlijk gewandeld? groetjes

Anton

In the new job-function I accepte in January 2006, I will have to travel a lot. To inform those who are interested in where I'm and what I do, but especial in what I see. I have opened this travel site: " Where I'm Now??" Wednesday the 19the of April I will depart to Bangkok in Thailand and i will continue my trip on the Saterday 22nd of April to Mumbay, India. I will keep you informed. Kind Regards, Anton.